In het Digital Decade Country Report 2023 van de Europese Commissie scoort Nederland op de meeste onderwerpen beter dan het gemiddelde. Dat bevestigt het beeld dat we graag zien van Nederland als een digitale frontrunner.
Connectivity valt tegen?
Het eindcijfer is goed, maar we zien wederom dat Nederland op bepaalde onderwerpen steken laat vallen. De eerste categorie die genoemd moet worden is connectivity. Vergeet alle cijfers van de kabel en glasvezelaanbieders, bij FttH aansluitingen doen we het slechter dan het EU gemiddelde.
Het onderzoek heeft gekeken naar zowel bereikte huishoudens en de daadwerkelijke aansluiting. De score voor die eerste categorie is goed, want bijna overal ligt wel een coaxverbinding. Maar dat minder dan 1 procent van de abonnementen 1 Gbps afneemt terwij de EU score 13,8 procent is, komt echt wel als een onaangename verrassing.
E-invoices
Waar Nederland verder een steek laat vallen is e-invoices. Schijnbaar zijn grotere bedrijven in dit land minder geneigd van de papieren factuur af te stappen? Op dat terrein is de nationale score een kwart lager dan het EU gemiddelde.
Nederland doet het wel beter met e-commerce, zowel binnenlands als buitenlands. Het zal de handelsmentaliteit wel zijn die deze plussen verklaard.
“Digital natives”
Er is ook gekeken naar de digitale vaardigheden en op alle vlakken doet Nederland het daar goed. Maar die schijn kan bedriegen. De gekozen methodiek om die vaardigheden in kaart te brengen is overal in de EU het zelfde. Het afgelopen jaar is parallel aan deze methode een tweede onderzoek losgelaten op alles scholieren in het middelbare onderwijs in Hamburg. De uitkomsten van dat onderzoek (in een gebied met meer dan 1 miljoen inwoners) bewijzen dat het beeld over “digital natives” moet worden bijgesteld.
Het blijkt namelijk dat bij doorvragen groepen scholieren de eigen vaardigheden lager inschatten dan vooraf werd aangenomen. Nog opvallender is dat het aantal ingevulde formulieren, hoewel nog steeds veel omdat het gebied zo groot is, wat tegenvalt. Daarop is verder onderzoek gedaan en wat blijkt: deze en andere onderzoeken naar digitale vaardigheden worden uitsluitend online doorgevoerd. Er is dus een groep die totaal niet bereikt wordt.
Niet alleen ouderen
Dit is in Nederland niet veel anders, er zijn en blijven groepen die amper online zijn en zelden meedoen met onderzoek. Met begrippen als laaggeletterdheid haalt een deel daarvan wel eens de pers. De afgelopen 20+ jaren zijn er EU breed, maar ook op nationaal en regionaal niveau, campagnes bedacht om deze groepen te bereiken en te helpen de digitale achterstand te verkleinen. Echt geholpen heeft het niet. Dat zelfs onder de schoolgaande jeugd sprake is van digitale achterstand geeft aan dat we het echt over meer hebben dan het clichébeeld van de oudere die moderne techniek maar niks vindt.